Nieuw examen schrikt evenementen regelaars af

HOOGEVEEN/BEILEN – Organisaties die gecertificeerde verkeersregelaars leveren aan evenementen, zijn bang dat deze vrijwilligers massaal afhaken vanwege een nieuw, fors uitgebreid examen.verkeersregelaars-125

Zo’n ontwikkeling kan grote gevolgen hebben voor evenementen die, voor parkoers en veiligheid, volop van deze vrijwilligers gebruik maken. Bekende voorbeelden in deze provincie zijn de Cascaderun in Hoogeveen en de Ronde van Drenthe.

De vrees is dat zeker 60 procent van de verkeersregelaars stopt, omdat de verplichte cursus als erg arbeidsintensief en onlogisch wordt ervaren en raakvlak mist met de praktijk. ,,Veel vragen gaan aanzienlijk verder dan de functie en beperkte bevoegdheden van onze vrijwilligers”, stelt secretaris Bert Brouwer van de Stichting Verkeersregelaars Midden-Drenthe (SVMD). ,,Het examen roept vooral frustraties op.”

Brouwer vindt bijval van de Stichting Verenigde Verkeersregelaars Hoogeveen (SVVH). ,,Veel vragen slaan echt nergens op”, zegt voorzitter Wim Knublauch. ,,Waarom moeten onze mensen, die veelal laaggeschoold zijn, ineens van alles weten over de organisatie van een evenement? Ze regelen het verkeer!” Brouwer kwalificeert een aantal vragen zelfs als ‘denigrerend.’ ,,Ze zijn van een niveau dat de verkeersregelaar niet verdient.”

Knublauch typeert veel van de 80 vragen als ‘onzinnig’. ,,Een vraag is bijvoorbeeld of men als verkeersregelaar over een bromfietsrijbewijs moet beschikken. En wat te denken van deze: mag een slechtziende ook verkeersregelaar worden, bijvoorbeeld met de hulp van een begeleider… Nou, ja zeg.”

Het vernieuwde verkeersregelaarsexamen is vanaf september van kracht en voorzien van een nieuwe, verplichte e-learning. Politie en Stichting Verkeersregelaars Nederland (SVNL) vonden dat de vorige cursus op een aantal vlakken ‘om verbetering vroeg’. ,,Zo ontbrak het in de eerdere versie onder meer aan een aantal huidige voorschriften van verkeer regelen”, is op website van SVNL te lezen. ,,Daarnaast voldeed de e-learning niet meer aan de verwachtingen en wensen van de gebruiker.”

Het lesmateriaal is daarom ‘herschreven, geactualiseerd en gebruiksvriendelijker gemaakt’. ,,Het omvat alleen relevante informatie over de dagelijkse praktijk van een verkeersregelaar”, zo wordt gesteld.

Brouwer en Knublauch honen dat weg. Ze willen een gesprek over de inhoud van de cursus. ,,Het is een kwelling voor de vrijwilligers. En dan te bedenken dat ze over een jaar weer aan de bak moeten. We houden ons hart vast.”